THE FRENCH TEATRICES IN THE MATHEMATICAL TEACHING IN COLOMBIA (1851-1951): STURM, HUMBERT AND THE OTHERS
PDF (Español (España))

How to Cite

Arboleda, L. C. (2024). THE FRENCH TEATRICES IN THE MATHEMATICAL TEACHING IN COLOMBIA (1851-1951): STURM, HUMBERT AND THE OTHERS. Revista De La Academia Colombiana De Ciencias Exactas, Físicas Y Naturales, 26(101), 533–544. https://doi.org/10.18257/raccefyn.26(101).2002.2697

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas Alternativas


Dimensions

Abstract

The aim of this paper is to study some trends in the development of mathematical thought in Colombian universities during the 19th and 20th centuries. Four significant moments in the reception, diffusion, and adoption of the foundations of infinitesimal calculus are analyzed. The investigation is based on historical documents and educational works produced and published in Colombia within the context of teaching activities generally influenced by new French treatises and curricula.

https://doi.org/10.18257/raccefyn.26(101).2002.2697

Keywords

History of Mathematics | Colombia
PDF (Español (España))

References

Acosta, J. (1932), Cálculo aproximado de la suma de un número finito de términos de una serie por medio de las integrales definidas. Anales de Ingeniería, 40 (no. 471)(1984), 578-587.

Acosta, J. (1945-1948), Curso de análisis matemático dictado en la Facultad de Matemáticas e Ingeniería. Revista de la Universidad Nacional de Colombia, no. 3(1945), 335-346; no. 4(1945), 309-331; no. 12(1948), 261-274.

Acosta, J. (1951), Análisis Matemático. Curso dictado en la Facultad de Matemáticas e Ingeniería de la Universidad Nacional. Editorial Minerva, Bogotá.

Albis, V. & L. L. Soriano-Lleras (1976), The work of Indalecio Liévano on the foundations of real numbers, Historia Mathematica, 3, 161-166.

Albis, V. S. & C. H. Sánchez (1998), Descripción del curso de cálculo diferencial de Aimé Bergeran en el Colegio Militar, Revista de la Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, xx.

Arbeláez, G. J. (2002), Las nociones de infinito y continuo en la obra del matemático Indalecio Liévano Reyes (1894-1919), En Arboleda, L. C. & M. Paty (2002), Formación y desarrollo de la cultura científica en Colombia. Las matemáticas y la física en los siglos XIX y XX Informe final del proyecto ECOS/Nord, No. 97PCF08. Colciencias.

Arboleda, Luis Carlos (1993), Matemáticas, cultura y sociedad en Colombia. En Quevedo et al. (1993), 15-172.

Arboleda, Luis Carlos & Michel Paty (2002), Formación y desarrollo de la cultura científica en Colombia. Las matemáticas y la física en los siglos XIX y XX Informe final del proyecto ECOS/Nord, No. 97PCF08. Colciencias.

Bergeron, Aimé (1851), Cuaderno de cálculo diferencial. Lecciones dictadas por Aimé Bergeran. Año de 1851, Bogotá, de Sixto J. Barriga. Manuscrito en el Fondo Pineda de la Biblioteca Nacional de Colombia, No. de índice 2310.

Cauchy, A.-L. (1821), Cours d'Analyse. (Algébrique). París. Traducción al español: Curso de Análisis. Colección Mathema, UNAM, 1994, México.

Dini, U. (1878), Fondamenti per la teoria delle funzioni di variabili reali. Nistri. Pisa.

Dugac, P. (1978), Sur les fondements de l'analyse de Cauchy à Baire. Tesis de Doctorado en Matemáticas. Universidad Pierre et Marie Curie, París.

Garavito, J. (1897), Los números inconmensurables. Anales de Ingeniería, 9, 338-346.

Garavito, J. (1912), Conferencias de cálculo diferencial e integral. Profesadas por Julio Garavito Armero en 1912 en la Facultad de Matemáticas e Ingeniería de la Universidad Nacional de Bogotá. Redactadas por los alumnos José A. Muñoz T. & E. Merchán C. Manuscrito inédito conservado en el Fondo Lleras de la Biblioteca del Departamento de Matemáticas y Estadística de la Universidad Nacional de Bogotá.

Gispert, H. (1983), Sur les fondements de l'analyse en France (à partir de lettres inédites de C. Darboux et de l'étude des différentes éditions du "Cours d'analyse" de C. Jordan). Archive for History of Exact Sciences, 28, 37-108.

Humbert, G. (1903-1904), Cours d'Analyse professé à l'École Polytechnique. 2 vols. Gauthier-Villars, Paris.

Losada y Puga (1945), Curso de Análisis Matemático. 2 vol. Editorial Lumen, Lima.

Medina Muñoz, L. R. (2000), Tradición académica. Diccionario biográfico y bibliográfico de la Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Bogotá.

Quevedo, E. et al. (1993), Historia social de la Química en Colombia. 11 volúmenes. Colciencias-Tercer Mundo Editores. Bogotá.

Sánchez Botero, C. H. (2002), Cien años de historia de la matemática en Colombia. Rev. Acad. Colomb. Cienc. 26, 239-260.

Sturm, Ch. (1857-1859), Cours d'Analyse de l'École Polytechnique. 1ª edición. (1909) 14ª edición. Dos volúmenes. Cauthier-Villars, París.

Villegas, G. (1992), Sobre el curso de cálculo diferencial e integral "a la Cauchy" de Julio Garavito, 1912. Tesis de Magíster en Matemáticas. Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Zerner, M. (1986), Sur l'analyse d'enseignement d'analyse: les fondements du calcul différentiel dans les traités français, 1870-1914. Cahiers de didactique des mathématiques: no. 30, 1-30. IREM, Université Paris I.

Zerner, M. (1994), La transformation des limites fondamentales d'analyse (1870-1914). Laboratoire Jean-Alexandre Dieudonné, Université de Nice, Prepublication no. 31:19, págs. 1-83.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.